Fietsroutes

Route 1: Rit door de kloof (22 km, 30 km, 50 km)saumane-30-0029b

Heen beetje vals omhoog 25 heen en 25 terug.

Vanuit onze poort links naar beneden afdalen naar het dorp. Aan het eind bij de T-kruising links en doorrijden tot de stoplichten. Daar rechts af en doorrijden naar achtereenvolgens: L’Estrechure (11km), over de mooie brug (zie foto) van Saumane (15 km) en Saint Andre de Valborgne (25km). Omkeren en terugrijden.

Route 2: Rit over de Saint Pierre en de l’Exil (45 km)l'exil

Een mooie klim van 7 km gemiddeld 7% op een ruime weg met mooi uitzicht. Ook de afdaling is erg mooi. Houd rekening met motorrijders. Ook hier kan je naar de top en terug. Dat maakt totaal ca. 18 kilometers!

Vanuit onze poort links naar beneden afdalen naar het dorp. Aan het eind bij de T-kruising links en doorrijden tot de stoplichten. Daar rechts af en 1,5 km doorrijden. Dan rechts afslaan en de Col de St. Pierre oprijden. Na deze klim boven even het uitzicht pakken, doorrijden mag ook. Door over de D9 naar de Col de l’Exil (hier woont Kees van Kooten!) een kort fel klimmetje, daarna afzakken. De ruime weg loopt na een grote haarspeldbocht rechts langs het dorp Saint Romain de Tousque. Na ca. 350 meter rechts naar beneden op een smalle weg (d140) die bij vlagen steil naar beneden gaat, de Vallée Française in. Eind van de weg komt uit in een buurtschapje. Daar op de kruising rechts af de vallei in op de d983, brug over de Gardon over en rijden maar. Via Notre Dame Valfrancesque en Moissac Vallée Française door rijden naar de kruising. Vervolg de d983 in de richting van Saint Jean du Gard. Gewoon lekker doorrijden en vanzelf thuiskomen.

Route 3: Rit over de Col d’Uglas (Tim Krabbe, De Renner) (60-70km?)lesaigladines

Een mooie beroemd klimmetje (langs Les Aigladines, zie foto) waar veel bekende renners en schaatsers overheen geknald zijn. De Col ligt op 10 km van ons huis. Je kan dus ook naar boven rijden en weer terug, maakt samen 20 km!

Vanuit onze poort links 80 meter naar beneden, dan scherp naar rechts. Het smalle weggetje (Chemin de Mialet, ook wel Chemin de Camisards, protestante verzetsstrijders die een guerrilla voerden tegen de katholieke Franse Koning, zie boekenkast) volgen, rechts aanhouden en met een paar haarspelden scherp omhoog. Bij T-kruising links pad volgen en rechts aanhouden (Rijd voorzichtig vanwege zand en grit op de weg). Aan het eind kom je uit op de d50. Daar rechtsaf, vrijwel direct afdalen op een mooie brede weg tot je bij de Pont des Abarines komt.

Geniet van het mooie uitzicht aan beide kanten in de kloof. Rijd door tot je links de kruising met de d160 bereikt. Ga links af, beklim de Col d’Uglas (ca. 5 km 7%) en passeer onderweg het mooie buurtschapje Les Aigladines. Op de top rijd je door en daal lang af via de noordflank af via Saint Paul la Coste en volg de borden Alès. 5 km voor Alès gaat de d160 over in de d32. Na een kort stukje vervolg je de d916. Uiteindelijk kom je op een T-kruising met voor je in een lelijke betonnen omgeving een rivier. Daar ga je rechtsaf. Volg rustig de brede maar slechte weg langs de rivier (aan je linkerhand). Na ca. 1,5 km ga je rechtsaf naar Saint Jean du Pin via de d50. Volg de d50 naar Generargues en ga daar rechts af en vervolg de d50 naar Mialet en daarna Saint Jean du Gard. Volg de borden en je merkt dat je vanzelf weer thuis komt.

Route 4: Het bloemige Lasalle (kleine 35 km)

lasalle

Rustige route met een luie klim van totaal ca. 9 km.

Vanuit onze poort links naar beneden afdalen naar het dorp. Aan het eind bij de T-kruising links en doorrijden tot de stoplichten. Daar rechtsaf gaan en de kloof in fietsen tot een halve kilometer voor l’Estrechure. Daar links de brug over en meteen scherp naar links de d39 oprijden en rustig naar de Col de Mercou fietsen. Boven aangekomen wacht je een mooie ruime afdaling met goede uitzichten. Uiteindelijk kom je na ca. 10 km in de smalle hoofdstraat van Lasalle uit. Die straat uitrijdend is rechts een plein bij het gemeentehuis (zie foto) met natuurlijk een café en terras. Vanuit Lasalle pak je de d153 en rijd je via Saint Croix de Caderle naar Saint Jean du Gard.

Route 5: Rit over de hoogvlakte Causse Mejean over de Corniche de Cevennes.

Causse Mejean

Route van ca. 85 km via een mooie klim van 9 km en 3 km naar de nog mooiere hoogvlakte (foto).

Vanuit onze poort links afdalen tot aan de kruising met de weg naar het dorp. Daar rechtsaf richting Mialet. Na ca. 800 meter links af richting Vallée Française. Daar de D983 vervolgen. De eerste 2,5 km is een kleine klim en boven gekomen, bij de afslag naar het gehucht Falguièrevervolgt vervolg je de D983. De weg slingert en klimt en daalt. Na ca. 6 km kruis je bij een garage de rivier de Gardon. Dan vervolg je de D983 richting Moissac Vallée Française en Saint Croix Vallée Française. Na een volgende 6 km sla je rechts af (D983) en klim je 9 km naar Barre de Cévennes. Daar aangekomen, rijd je door het dorp en vervolg je de weg naar Florac. Na 3 km kruis je de D9. Daar ga je links en vervolgt de klim naar de hoogvlakte. Daar geniet je verschillende kilometers van voordat je scherp afdaalt naar Le Pompidou. Daar aangekomen, heb je nog 30 km te gaan naar Saint Jean du Gard. Veel vals plat omlaag via een mooie ruime weg die grote snelheden mogelijk maakt. In Saint Romain de Tousque heb je de keus om rechtdoor de L’Exil op te gaan en vervolgens de Saint Pierre af te dalen naar Saint Jean du Gard. Je kan ook rechtsaf gaan, dan uit Saint Romain de Tousque 6 km af te dalen. Aan het eind van de afdaling kom je uit op de D907. Daar sla je links af naar Saumane, L’Estrechure en vervolgens Saint Jean du Gard.